Oficiální distribuce mobilních telefonů vs. šedý dovoz
Mobilní telefony jsou do ČR distribuovány nejrůznějšími způsoby, v zásadě se však dělí na dva hlavní
1) Oficiální distribuce pro ČR
2) Šedý dovoz
Nákup zboží z šedého dovozu má některá úskalí. Telefon nemusí být lokalizován do českého jazyka, nemusí obsahovat český návod k použití, může chybět některé příslušenství.
Co je však zásadní je, že mobilní telefon z šedého dovozu nelze nechat opravit v autorizovaném servisu. Musíte jej reklamovat přímo u prodejce, který následně opravy řeší v neautorizovaných servisech. Zároveň si prodejci často v obchodních podmínkách vyhrazují delší lhůtu na vyřízení reklamace, než je zákonem stanovený jeden měsíc. Telefon si sice můžete nechat opravit v autorizovaném servisu, takovou opravu si ale platí zákazník sám.
Kvůli problémům s reklamacemi také prodejci často mění provozovatele, takže se může stát, že budete potřebovat telefon reklamovat, ale prodejce, kde jste telefon zakoupili, již nebude existovat. V praxi se toto stává relativně často.
Prodejci také často prodávají mobilní telefony z šedého dovozu v tzv. bazarovém režimu, což jim umožňuje zkracovat dvouletou záruční lhůtu.
Nákup telefonu z šedého dovozu má svou výhodu v nižší pořizovací ceně.
Je však vykoupen nevýhodami v podobě možné lokalizace telefonu v jiném než českém jazyce, možností chybějícího českého manuálu, neúplnosti balení, obtížností domáhání se svých práv v rámci záruční opravy a v neposlední řadě v kvalifikovanosti opravy jako takové z důvodu využívání neautorizovaných servisů.
Mobilní telefony z naší nabídky pocházejí výhradně z oficiální české distribuce, reklamace řešíme v rámci autorizovaných servisů a na zboží poskytujeme samozřejmě dvouletou záruční lhůtu.
Některé zkušenosti uživatelů s mobilními telefony ze šedého dovozu dle serveru Heureka.cz:
Tomáš:
Telefon sice s češtinou ale neodblokovaný na české operátory - na vlastní náklady odblokovaný, takže cena nic moc. Mimo jiné v telefonu fotky podle kterých se dalo poznat že ho někdo v Polsku půl roku používal.
Lubin:
Neuznávání reklamace. Funguje to tak, že prodají telefon, vy zjistíte, že není zcela v pořádku...Tak ho chcete vrátit..Jenže jste ho použily..Požadují zaplatit za použití ...Když vám odečtou za použití , prodají ho dál za plnou cenu...A tak to jde dokola...
Martin:
Telefon mě přišel v půlce října, hned druhý den ráno jsem ho posílal zpět k reklamaci. Telefon při volání zamrzl (reklamaci mě prvně nechtěli uznat, že to bylo chybou uživatele, prý jim to řekli v servisu, když jsem se 3x zeptal jakou chybou jsem to jako uživatel způsobil, tak mi nedokázali odpovědět). Posléze telefon přišel jakoby opravený a to koncem listopadu, kdy jsem jsi ho přebíral na České poště. Jenže telefon opět fungoval jen chvíly a opět stejná závada. Po telefonické domluvě jsem telefon posílal zpět ješte téhož dne. Začátkem ledna následujícího roku mi přišel email, že reklamace nebyla uznána, že se v telefonu objevila oxidace (a to byla uplně ta samá závada, to mu prý zase řekli v servisu). Prodejce mi nechtěl poskytnout žádné faktury ani kontakt na servis, kde měl být telefon udajně v opravě (pochybuji, že ho do nějakého servisu vůbec posílal). Telefon pocházel z Polska, bylo polské menu a polský návod, chyběl český návod. 2,5 měsíce řešení reklamací a mám akorát poškozený telefon.